Rectus Diastase (adskilte mavemuskler/udbulende mave)

– Har du en mave der spidser til når du laver maveøvelser?rectus-diastase-ikon-2

– Har du været gravid, er tilbage ved din normale vægt, men maven ser stadig gravid ud?

– Er det 30 år siden du har født og maven buler stadig ud?

– Er du mand og er blød i midten af maven selvom du spænder dine mave muskler?

Så har du med stor sandsynlighed rectus diastase.

Selvom jeg ikke har været der en del gange, så har det været noget af det bedste jeg har gjort for mig selv, at være på holdet hos dig :)

Min krop var så træt, da jeg startede tilbage i september og jeg havde slet ikke kontakt med min krop efter graviditet og fødsel, samt lændesmerter hver eneste dag.

Du har hjulpet mig tilbage til at føle min krop og forstå den endnu bedre end før, min krop er ikke længere træt og slet ingen lændesmerter mere. Selvom mine mavemuskler ikke er samlet endnu føler jeg mig endnu tættere på målet pga din hjælp.

Så fedt med hjemmetræningsvideoerne, som er nemme at gå til! Derudover er det bare rart at komme på klinikken og så nemt at have baby med :)

Vil helt sikkert anbefale dig til andre!

Tak for nogle hyggelige, hårde og lærerige timer hos dig!

Derudover vil jeg lige forhøre mig om, hvor længe endnu jeg er tilmeldt gruppen på facebook?

Venlige hilsner Camilla

– Camilla er mor til 1 barn

 

Rectus Diastase er en tilstand som kan ses hos unge og gamle, kvinder og mænd, tykke og tynde. Maven buler ud fordi mavemusklerne ikke er samlet sammen i midten af maven.

Både kvinder og mænd kan få træning og vejledning hos os – holdundervisningen er tilrettelagt for kvinder.

Se hvordan du tester dig selv for diasatse:

Anatomien

Vores mavemuskler består af 4 lag: Yderst “vaskebrættet”, rectus abdominis. Denne muskel bøjer ryggen forover – det er den vi laver mavebøjninger med. Så har vi de ydre skrå mavemuskler, obliques externus, som løber skråt fra de nederste ribben til midten af maven. De “fortøjrer” ribbenene (og derved rygsøjlen da ribbenene sidder fast på rygsøjlen). De medvirker til at rotere overkroppen sammen med: de indre skrå mavemuskler, obliques internus, som forløber fra hoftekammene og ind til midten af maven. Sidst har vi den indre tværgående mavemuskel, transversus abdominis.Rectus diastase ikon

Nøglen til det hele!

Transversus abdominis bevæger ikke kroppen, den stabiliserer – og er helt central i arbejdet med at få en stærk, stabil mave. Når den trækker sig sammen fungerer den som et korset: den forløber fra lænden, omkring maven til lænden med vandrette muskelfibre. Det er den muskel vi bevidst bruger når vi skal have et par stramme bukser på – vi trækker maven ind med den. Den aktiveres lige så snart vi bevæger kroppen – om det så er lillefingeren vi løfter, aktiveres den inderste mavemuskel pr refleks.

Alle 4 lag mavemuskler hæfter sig på en tynd linje af bindevæv som løber fra brystbenet og ned til kønsbenet. Under en graviditet blødgøres bindevævet så mavemusklerne kan trække sig til side (som et teatertæppe) så der bliver plads til den gravide mave.

Hvorfor trækker min mave sig ikke ind igen efter min fødsel?

Efter fødslen begynder bindevævet gradvist at samle sig – og fører derved mavemusklerne sammen på midten igen. Afhængig af bindevævets kvalitet (bindevæv er forskelligt fra person til person – ligesom hårfarven) og hvor stor maven var under graviditeten trækker maven sig mere eller mindre ind spontant. For dem som stadig efter 6 uger ser lige så gravide ud som før de fødte,  har bindevævet ikke formået at samle sig: forestil dig det som madfilm der bliver strakt (bare rolig, det skal nok holde). Inde bag madfilmen ligger dine organer – som før blev holdt inde af mavemusklerne – nu buler de mere ud fordi den væg der holder dem ikke er så stærk (tyndt bindevæv versus muskulatur). De kontinuerlige stræk af “madfilmen” som sker hele tiden, hver dag – under løft, bæring, rækken ud osv. er med til at vedligeholde løsheden i bindevævet – det får ikke ro til at samle sig.

Hvilke gener kan det medføre?

Stor mave der ikke kan trækkes ind

Stress inkontinens

Fordøjelsesproblemer

Rygsmerter

Bækkengener

Når organerne ikke bliver holdt inde og oppe af muskelvæggen i maven, vil de synke længere ned – det kan påvirke tarmene og give fordøjelsesproblemer, og organerne vil også trykke på blæren og det kan give inkontinens. Da mavemusklerne er med til at stabilisere ryggen og bækkenet kan en rectus diastase også give ryg- og bækkenproblemer. Og udover det, så kan det være ret irriterende at have en gravid mave uden at være gravid!

Hvordan trænes maven ind? (og kan det lade sig gøre?)lokale6

Maven kan trænes ind (eller samles) – tilstanden er meget individuel og afhængig af din alder, dit bindevæv, din træningstilstand, hvor langt mavemusklerne er separerede. Men maven kan trænes sammen – mere eller mindre. Du skal indstille dig på 30 minutters daglig træning og holdtræning eller individuel undervisning minimum 60-75 minutter om ugen. Det handler om at styrke den inderste mavemuskel og afstresse det tynde bindevæv (husholdningsfilmen).

Selve styrke og stabilitetstrænings delen af undervisningen tager udgangspunkt i STOTT Pilates principperne hvor også vejrtrækningen spiller en vigtig rolle.

Træningen består af specifikke stabiliseringsøvelser for mavemusklerne – og i særdeleshed også for resten af kroppen. Det er en helhed der skal behandles – ikke kun en linje på forsiden. Aflastningen af husholdningsfilmen sker ved gode bevægelser når du rejser og sætter dig, kommer op af sengen og løfter.

Vi arbejder med at tage på en mental rejse ind i kroppen – du skal mærke og fornemme dit bækken, din mave, eventuelle ar. Når du har en klar forbindelse fra hjernen til de kropsområder vi arbejder med, kan du arbejde meget mere effektivt fordi der ikke er knuder på de strømførende ledninger (nerverne fra hjernen til musklerne og leddene) Du skal arbejde med måden du står og går på. I det hele taget skal du forholde dig til måden du bevæger dig på i din hverdag – igennem gode, stabile og afbalancerede bevægelser styrker og stabiliserer du også din forside.

Holdforløbet strækker sig over 12 uger. Din diastase tager op til 2 år om at samle sig – under de rigtige forudsætninger.

Forudsætningerne er, at du ved:

  • hvordan du skal stå, gå og sidde
  • hvordan du skal løfte op fra gulv og bære
  • hvordan du skal komme ind og ud af sengen
  • hvordan du skal træne for både at aflaste og stabilisere forsiden (og resten af kroppen)
  • hvilke øvelser du skal undgå (dem som strækker madfilmen)
  • hvilke stræk og udspændingsøvelser der er relevante

Ting tager tid – ændring af vaner tager længere tid! Undervisningen er ikke 10 guldøvelser du skal udføre 10.000 gange – og wupti, så er maven flad og stram..

Undervisningen viser vejen til hvor du bruger din krop stærkt og nærende hver dag – ikke kun når du træner selv og er til holdundervisning, hverdagens gøremål er også dit træningscenter og det er alle de bevægelser du gør hver dag som, sammen med træningsøvelserne du får, aflaster, styrker, stabiliserer og samler din forside.

 

Siden Jeg fik mit første barn for 9 år siden har min mave ikke kunnet blive flad. Til stor frustration. Det er nu helt ændret efter jeg har deltaget på et rectus diastase hold på Bjøreng klinik. Jeg havde aldrig troet det var muligt at blive strammet op i den grad. Men med Birgittes kyndige, pædagogiske og meget professionelle vejledning er det endelig lykkedes. Det var fantastisk at være på et så lille hold, med stor fokus på den enkelte.
Jeg kan kun anbefale alle, der kæmper med at få maven på plads igen, til at melde sig til et hold.
Vh. Martha Hindhede Hansesgaard (Marta har født 4 børn)

Hvordan ved jeg, at jeg har en rectus diastase?

Du har en udbulende mave, det kan ligne at du er gravid

Du kan få fingrene ned i et “hul” i maven når du ligger på ryggen og løfter hovedet

Maven spidser til når du for eksempel laver maverulninger

 

 

Billedkilde