Behandling af dit arvæv efter kejsersnit

Dit ar følger dig resten af livet, så det er vigtigt at få det gjort til en integreret del af din krop.

Af Fysioterapeut, Anette Meier Iversen.

Gener efter kejsersnit

Danmark er det land i Skandinavien, hvor der bliver foretaget flest kejsersnit ifølge WHO. Faktisk foregår hver femte fødsel herhjemme i dag ved kejsersnit. Desværre er der meget lidt fokus på, hvilke konsekvenser indgrebet kan få, og hvad man kan gøre for at undgå komplikationer. Mange lever i dag med gener og smerter grundet deres kejsersnit uden at kende til sammenhængen. Vi ønsker at hjælpe dig til en sund og rask krop med en glad smiley på maven.

For de fleste kvinder, betyder det meget, at deres ar heler flot og bliver pænt. Men fødsel ved kejsersnit er en maveoperation gennem syv lag af strukturer. Derfor må vi også koncentrere os om lagene under overfladen, hvis vi vil undgå komplikationer.

Arvæv efter kejsersnit kan give:

•      Smerter, typisk i lænd, bækken, baller og underlivet.
  •      Problemer med fordøjelse og blærefunktion.
  •      Udfordringer med fertiliteten og den kvindelige cyklus.
  •      Smerter under samleje.
  •      Nedsat kredsløb i underlivet, hvilket kan betyde væskeophobning i bækkenet.
  •      Stramhed i bindevævet.
  •      Smerter og komplikationer langt fra arret, såsom skuldersmerter og nakkespændinger.
  •      Nedsat bevægelighed i bækkenområdet.
  •      Ubehag ved berøring.
  •      Øget risiko for kirurgiske komplikationer ved operationer senere i livet.

Symptomerne kan godt være måneder eller år om at opstå, så du vil ikke nødvendigvis forbinde dem med dit kejsersnit. Arvæv i bughulen kan få betydning for organernes funktion, fordi det binder strukturer sammen, nedsætter bevægelighed og blodkredsløbet. Arvæv bliver mere stramt og rigidt med tiden, og din krop vil på bedste vis forsøge at kompensere for arvævet, så flest mulige funktioner i kroppen opretholdes. Det kan få betydning for dit bevægemønster og din holdning, og så kan det give problemer andre steder i kroppen end lokalt omkring arret.

Du kan gøre så meget for at hjælpe dig selv til et komplikationsfrit forløb med den rette start og genoptræning efter kejsersnittet. Oplever du gener og smerter efter et kejsersnit, der ikke længere er nyt, så kan du gøre ligeså meget for at komme det til livs. Et ar bliver aldrig for gammelt til at blive behandlet.

Hvad gør vi?

Ved en kejsersnitbehandling her i klinikken behandler vi dit arvæv med blide manuelle teknikker og slutter typisk af med laserterapi. Laserterapi stimulerer helingen og dæmper inflammation. Du vil også blive instrueret i genoptræningsøvelser og få teknikker til, hvordan du selv kan behandle dit ar med udspændingsøvelser og dine egne hænder. Ved behandlingerne vil der være god tid til at snakke om din oplevelse og de følelser, som er forbundet med dit kejsersnit.

Har du lyst til at træne på et hold, så kan du tilmelde dig vores KejsersnitProgram.

Allerede kort tid efter fødslen er det en god idé at overveje og eventuelt søge vejledning i, hvordan du bedst fremmer helingen og hjælper din krop tilbage på sporet. Vi kan starte behandling af arvæv 6 uger efter operationen.

2019-09-26T11:58:23+01:00
Go Down