Støt dit barns udvikling via sansemotorisk træning. 2

Sansemotorik
I dette blogindlæg kan du blive klogere på, hvad sansemotorik er, og hvordan sansemotorikken trænes hos dit barn samt få forslag til øvelser. Dette er det første indlæg ud af tre, hvor den anden af de tre grundsanser beskrives, nemlig vestibulærsansen.

Sansemotorik er det, der fortæller kroppen, hvad den skal ud fra det kroppens sanser opfanger.
Den er under størst udvikling fra fødslen og til barnet er 7 år gammel, og danner det motoriske fundament som har betydning for barnets faglige og sociale udvikling.

Sansemotorikken trænes bedst ved inddragelse af de tre grundsanser:

  • Den kinæstetiske sans
  • Vestibulærsansen
  • Taktilsansen

Vestibulærsansen
Denne sans kaldes også for ”balancesansen” og sidder i det indre øre. Den har stor betydning for, hvor god ens balance er. Balance er et samspil mellem denne sans, den kinæstetiske sans og den taktile sans og denne sans kan derfor ikke alene kaldes for “balancesansen”. Vestibulærsansen registrerer alle bevægelser af kroppen, specielt af hovedet. Hvis denne sans overstimuleres, kan det give svimmelhed og køresyge. Understimuleres denne sans, kan det give læsevanskeligheder, da den også har betydning har øjnenes bevægelser. Sidst men ikke mindst, styrer den vores muskeltonus og sørger for, at vi hverken er for slappe eller for spændte i vores kroppe.

3 vigtige funktioner

  1. Vigtig for balancen
  2. Bestemmelse af muskeltonus (den rette spænding i kroppen ift. til den pågældende aktivitet)
  3. Øjenbevægelser (en nedsat vestibulærsans kan derfor give læsevanskeligheder)

Tegn på nedsat vestibulærsans

  1. Balanceproblemer
  2. Besvær med at finde en passende muskelspænding
  3. Ofte usikre øjenbevægelser (og/eller læsevanskeligheder)
  4. Svimmelhed
  5. Utryghed ved nye bevægelser
  6. Besvær ved at koordinere bevægelser (fx lære at cykle, tage tøj af/på, binde snørebånd)

Træning af vestibulærsansen 

  • Alle bevægelser med hovedet og mange start og stop samt retningsskift
  • Vugge, snurre og gynge
  • Langsomme bevægelser lige frem og tilbage virker beroligende, især bevægelser lige frem og tilbage
  • Hurtige bevægelser fra side til side og rotationer virker opkvikkende. Vær obs på at rotationer kan give kvalme og svimmelhed. Roter altid lige mange gange til hver side (for at stabiliserer væsken i det indre øre) og roter kun få gange til hver side til at starte med. Hvis barnet har det okay efterfølgende, kan antal gange til hver side, sættes gradvist op.

Redskaber
På billedet ses en ballon, en ketcher, en ring og to bolde. Ballonen og ketcheren bruges til at spille “ballontennis” som netop har mange retningsskift og start/stop. Fordelen ved “ballontennis”er at det er nemt at spille, så selv små børn kan være med til det. Skal det gøres sværere, kan man tage en ring på hovedet imens, eller noget lignende som skal blive på under hele spillet. Bliver det for let med en ballon, kan den byttes ud med en blød bold (den gule bold som er vist på billedet) eller endnu sværere, med en bordtennisbold.

En tur på legepladsen, hvor barnet gynger og rutcher, er også en god træning af denne sans ligesom kolbøtter og en hoppetur på trampolinen er med til at styrke vestibulærsansen.

Foruden disse redskaber, kan en sansegynge, en pilatesbold og et rullebræt også bruges. Læs mere om det i 1. blogindlæg som omhandler den kinæstetiske sans

Rigtig god fornøjelse :-)

Støt dit barns udvikling via sansemotorisk træning. 1

Sansemotorik
I dette blogindlæg kan du blive klogere på, hvad sansemotorik er, og hvordan sansemotorikken trænes hos dit barn samt få forslag til øvelser. Dette er det første indlæg ud af tre, hvor den ene af de tre grundsanser beskrives, nemlig den kinæstetiske sans.

Sansemotorik er det, der fortæller kroppen, hvad den skal ud fra det kroppens sanser opfanger.
Den er under størst udvikling fra fødslen og til barnet er 7 år gammel, og danner det motoriske fundament som har betydning for barnets faglige og sociale udvikling.

Sansemotorikken trænes bedst ved inddragelse af de tre grundsanser:

  • Den kinæstetiske sans
  • Vestibulærsansen
  • Taktilsansen

Styrkes sansemotorikken ikke i tilpas grad i løbet af de 7 første år, enten ved at barnet er for inaktiv eller hvis barnet er bagud i sin udvikling eller meget forsigtig, kan det give problemer ift. de tre grundsanser. Det er derfor vigtigt at barnet er nysgerrigt, og har lyst til at udforske sine omgivelser og teste sig egen krop. Barnet har både brug for at gøre sig gode og dårlige erfaringer, når det leger og afprøver noget nyt, da det er med til at udvikle barnets forståelse for sig selv og sin omverden. Det er også disse erfaringer der styrker selve sanseintegrationen som sammen med sansemotorikken, giver en større kropskontrol, en indre ro og et større overskud. Så barnet skal gøre så meget som muligt selv, og forældrene skal støtte og rose barnet, frem for at gøre det for barnet. Forældrene har også en stor opgave i at være nærværende og så vidt muligt, skabe omgivelser, der giver barnet lyst til at udfolde sig.

Den kinæstestiske sans
Denne sans kaldes også for muskel/ledsansen, da den sender besked til hjernen om aktiviteten i kroppens muskler og led. Sansen samarbejder ofte med synssansen og taktilsansen, som tilsammen giver barnet en bedre fornemmelse for sin krop.

Det er meget vigtigt at få styrket den kinæstetiske sans hos barnet, da den er med til at give kropskontrol, og sørger for at barnet har den rette muskelspænding og energi, ift. den aktivitet barnet er i gang med.

3 vigtige funktioner

  1. Bestemmelse af muskelspænding
  2. Opretholdelse af kropsholdning
  3. Kontrol af bevægelser

Tegn på nedsat kinæstetisk sans

  • Har besvær med at planlægge bevægelser
  • Har nedsat eller ingen kropsopfattelse og kropsbevidsthed
  • Selvstimulering som eksempelvis at skære tænder, konstant uro i kroppen eller gang på tåspidserne

Træning af den kinæstetiske sans 

  • Al bevægelse styrker denne sans og gerne aktiviteter med mange stop og start samt retningsskift
  • Stå på 1 ben når der børstes tænder eller redes hår
  • Hop med samlede ben og gerne flere hop i træk eller over små forhindringer
  • Skub og træk
  • Løft. Jo tungere jo større krav til muskler og led

Redskaber 

På billedet ses en sansegynge, pilatesbolde og et rullebræt, som alle kan bruges til at styrke den kinæstetiske sans. Den bedste træning af denne sans opnås, når barnet ligger på maven på enten gyngen, bolden eller rullebrættet, og har små bolde eller ærteposer ved sig, som skal kastes mod et mål. Man kan også lægge små bolde eller ærteposer på gulvet foran, så barnet skal trække sig ud på armene for at samle dem op. Samme øvelse styrker også selve vestibulærsansen som beskrives i det næste indlæg.

Med rullebrættet kan barnet aktivere sine arme på en anden måde, ved at skubbe sig fremad eller bagud. Skal øvelsen gøres sværere, kan man stille forskellige forhindringer op derhjemme, som barnet skal køre udenom.

Rigtig god fornøjelse :-)