GynObs-fysioterapi

Det kan være en udfordring for mange kvinder at aktiverer sin muskulatur i bækkenbunden igen efter en fødsel. Denne aktivering kender de fleste også som at kunne knibe sammen i sin bækkenbund.

Bækkenbundens funktion er netop at kunne trække sig sammen og holde på vand og gas. Knibefunktionen spiller derfor en vigtig rolle i forhold til at kunne holde på luft, vand og afføring. Efter en graviditet vil muskulaturen ofte være svækket og have mistet grader af sin funktion. Derfor kan det være vanskeligt for nogle kvinder at holde på vand og gas.

Genoptræning af bækkenbunden er et overset område for mange førstegangsfødende kvinder, da de ofte bliver fejlinformeret hos egen læge eller på sygehuset.

GynObs-fysioterapi er en gynækologisk tilgang, der bruges til undersøgelse, udredning og behandling af bækkenrelaterede smerter. Som GynObs-fysioterapeut vil Anne anbefale, at kvinder, der har gennemgået en graviditet og en fødsel, følger et superviseret genoptræningsforløb. Et sådan forløb vil give dem gode forudsætninger for genoptræning af knibefunktion og styrkelse af muskulaturen i underlivet igen.

Book en tid hos GynObs-fysioterapeut Anne Hald eller kontakt hende på telefon 28 99 80 93.

Symptomer efter fødsel

Efter en fødsel er det normalt at opleve symptomer som:

• Hævelse og smerter i underlivet (opleves i nogle tilfælde i flere måneder efter en fødsel)
  • Spændt bækkenbundsmuskulatur
  • Tyngdefornemmelse i underlivet (Opleves nogle måneder efter fødslen)
  • Halebenssmerter i siddende funktion
  • Urininkontinens: Svært ved at holde på vandet ved fysisk belastning
  • Afføringsinkontinens: Kan ikke holde på prutter og afføringen
  • Smerter ved samleje (Arvævsdannelse kan være årsagen til dette)

Hvis symptomerne er vedvarende, og smerterne er store, og man slet ikke kan holde på urin og afføring, anbefales det at tage kontakt til egen læge.