En sund bækkenbund

//En sund bækkenbund

Af GynObs fysioterapeut, Anne Sofie Nielsen.

Bækkenbunden er den muskelgruppe, der dækker bunden af bækkenet. Den går som en slynge fra kønsbenet tilbage til kors- og halebenet og frem igen. Den støtter underlivets organer, og ved en sammentrækning (et knib) bevæger den sig fremad. På den måde laver den et ”knæk” på endetarmen, skeden (hos kvinder) og urinrøret, og derved kan man holde for urin, luft og afføring. En sund og velfungerende bækkenbund er både god til at spænde op og holde spændingen, hvis man for eksempel skal tisse, men ikke er i nærheden af et toilet. Den skal også kunne slappe af og give slip på spændingen igen, så den tillader passage, når man er på toilettet eller har sex.

Musklerne i bækkenbunden er kraftigst rundt om endetarmen, og derfor kan de fleste bedst mærke knibet her – det skal føles helt som, hvis man skal holde på en prut. Selvom det lyder simpelt, betyder det ikke, at det er nemt.

Hvis man har problemer med bækkenbunden, kan det have rigtig stor indflydelse på ens dagligdag. Arbejder bækkenbunden ikke optimalt, kan det betyde, at man har smerter i underlivet, bækkenet eller ryggen. Det kan også være, man ikke holder tæt for urin eller afføring. Man kan føle sig slap eller spændt, opleve ufrivillige skedeprutter, tørhed i skeden eller føleforstyrrelser. Men heldigvis kan problemerne ofte både behandles, når de er opstået, og langt hen ad vejen, også forebygges.

Hvad sker der med bækkenbunden i graviditeten?
En af bækkenbundens største udfordringer er graviditet og fødsel. Her kommer der nemlig over en lang periode stigende belastning på musklerne, fordi man som gravid tager på i vægt og ændrer sin kropsholdning og sit bevægemønster. Dette er helt normalt, og et vilkår for at få børn.

Der er heldigvis rigtig meget, man selv kan gøre, for at forbedre sit udgangspunkt. Hvis man har fokus på sin bækkenbund, træner og afspænder den allerede helt tidligt i sin graviditet, har man hjulpet sig selv rigtig meget. Undersøgelser viser, at træningen kan forebygge både inkontinens senere i graviditeten, bristninger under fødslen og give et bedre udgangspunkt i efterfødselsperioden.
Men som med alt andet træning, får man det bedste resultat, hvis man laver målrettede øvelser og udfører dem korrekt. Derfor kan et superviseret forløb hos en fysioterapeut med speciale i bækkenbunden (en GynObs fysioterapeut), være en rigtig god investering – både for dig, der er førstegangsfødende og for dig, der har været gravid flere gange.

Undgå bristninger
Under selve fødslen skal bækkenbunden give sig med omkring 200%. Det er den designet til, men nogle gange sker der alligevel skade. Det er, forståeligt nok, en stor frygt for de fleste gravide at briste i underlivet under fødslen. Heldigvis kan man selv være med til at forberede sit underliv forud for fødslen.

Tre rigtig gode råd for at mindske risikoen for bristninger er:

– Træning af bækkenbunden under graviditeten, gør musklerne stærke og sunde, det øger blodcirkulationen i området, og så giver det en bedre kropsforbindelse, så man har nemmere ved at arbejde i sin fødsel. Det er vigtigt, at man i sin træning har fokus på, at man giver slip på musklerne imellem hvert knib.

– Massage af mellemkødet kan være med til at forberede vævet på den kommende udvidelse under fødslen. Så når der er ca. 5 uger til fødslen, er daglig massage i 3-5 min. med en god olie (fx en økologisk mandelolie) et rigtig godt råd at følge. Gør det for eksempel efter et bad, hvor området er rent og varmet. Hvis det er besværligt som gravid selv at gøre, kan man evt. få sin partner til det.

– At have styr på sin vejrtrækning er en kæmpe hjælp under fødslen. Jo bedre man kan arbejde med vejrtrækningen, jo nemmere bliver det at være i fødslen. Hvis man ikke kan slappe af, og har kontrol over vejrtrækningen, så kan resultatet være at man spænder op i bækkenbunden, hvilket gør det sværere at føde. En opspændt bækkenbund under en fødsel, kan give bristninger. Arbejdet med vejrtrækningen skal man starte så tidligt i graviditeten som muligt.

Bækkenbunden efter fødslen
Det er ganske normalt, at man efter en fødsel kan have smerter i underlivet og være utæt for både urin, luft og i nogle tilfælde også afføring. Har man en måned efter fødslen fortsat ikke oplevet bedring, så er det ikke en situation, der blot skal accepteres. Størstedelen af de problemer, der kommer med underlivet som følge af graviditet og fødsel, kan afhjælpes, men de forsvinder ikke bare af sig selv.

Det er heller ikke unormalt, at der opstår problemer noget tid efter en fødsel. Problemer man ikke oplevede, var der i ugerne lige efter. Hvis man for eksempel har tyngdefornemmelse eller kontinens problemer efter fødslen, kan man få for vane at spænde musklerne i underlivet uhensigtsmæssigt hele tiden. Det vil de reagere på ved at blive overspændte, hvilket kan give smerter og (øge) symptomer på inkontinens. Hvis man er gået i gang med noget genoptræning, der ikke passer til ens problematik, hvis man træner for meget eller forkert, så kan det også ende med at give smerter.

Hvad hvis man føder ved kejsersnit?
Når man føder ved kejsersnit, er det ikke ualmindeligt, at man glemmer at træne sin bækkenbund efterfølgende. Det er nemlig ikke lige så hyppigt at have akutte problemer som efter en naturlig fødsel. Men har man været i pressefasen inden kejsersnittet, så siger man, at genoptræningen nogenlunde er svarende til ved en naturlig fødsel.

Under kejsersnittet kan lægerne have skåret nervevæv over eller sat det på stræk, hvilket har betydning både for følsomhed og funktion. Arvævet efter et kejsersnit kan give nedsat bevægelighed og spændinger i bækkenet, der kan påvirke bækkenbundens funktion. Det kan bl.a. give symptomer som inkontinens, smerter ved samleje eller manglende styrke. Symptomer opstår som oftest først noget tid efter fødslen, da arvævet over tid kan blive mere hårdt og nedbundet.

Har du født ved kejsersnit, kan du læse mere om HER, hvordan du selv kan arbejde med arvævet, og forebygge, at det giver dig komplikationer senere i livet.

Hvordan kan vi hjælpe dig?
Her i klinikken tilbyder vi behandling af problemer med bækkenbunden til både kvinder og mænd, i alle stadier af livet. Anne Sofie har en efteruddannelse til GynObs fysioterapeut, og hun kan derfor behandle problematikker med bækkenbunden og underlivet, samt give vejledning i afspændingsteknikker, genoptræning og, hvordan man bedst muligt træner forebyggende.

Alle vores pilatesklasser har fokus på at træne bækkenbunden, så den er stærk, afspændt og fungerer optimalt i samspil med resten af kroppen.

2019-09-26T11:53:18+01:00

Ved at bruge hjemmesiden accepterer du brugen af cookies mere information

Cookie indstillingerne på denne hjemmeside er aktiveret for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden uden at ændre dine cookie indstillinger eller du klikker Accepter herunder, betragtes dette som din accept

Du kan læse mere om Bjørengklinik datapolitik Her

Luk

Go Down