Fertilitet: Øvelser til dig i 0. og 1. trimester

/, Fertilitet-fysioterapi, Fertilitetstræning, intropilates/Fertilitet: Øvelser til dig i 0. og 1. trimester

Støt din fertilitet og din tidligere graviditet med øvelser

Når du gerne vil støtte din krop til at kunne blive og være gravid, så anbefaler vi specifikke øvelser som:

  • Former en god og nærende kropsholdning
  • Nedsætter spændinger langs rygsøjlen
  • Skaber optimal bevægelighed i lænden
  • Nedsætter spændinger i inderlårene og bækkenbundsmuskulaturen
  • Styrker svage ballemuskler
  • Nedsætter stressniveauet og bedrer kontakten til kroppen
  • Booster blodgennemstrømningen i underlivet

De gode forhold i underlivet

For at kunne blive gravid og holde på en graviditet, så kræves der god blodgennemstrømning i underlivet og kroppen generelt, så ilt og næring når frem og hormontransporten sikres. Et nyt liv skal forsynes, så det kan vokse. Spændinger eller arvæv i underlivet kan udfordre kredsløbet. Der skal være god nerveforbindelse til organerne, og derfor skal din kropsholdning være formet af rygsøjlens naturlige krumninger. Ryggen skal være bevægelig, så blokeringer ikke irriterer nervevævet.

Er der udfordringer med for eksempel kredsløbet, nerveforsyningen eller bevægeligheden i og til dit underliv, så kan det skabe mekaniske fertilitetsproblemer, som resulterer i, at man kan have svært ved at opnå eller svært ved at fastholde en graviditet.

Øvelser i 0. og 1. trimester

Netop træning, som skaber eller vedligeholder gode forhold i underlivet, er fokus i 0. trimester og 1. trimester. Her i klinikken træner vi efter Mojzisova, en tjekkisk fertilitetsbehandlende terapeut, som i flere årtier har analyseret og arbejdet med infertile kvinder.

Hendes fertilitetsstøttende øvelsesprogram kan hjælpe dig til sundere cyklus- og blødningsforhold, hvilket direkte kan relateres til bedre arbejdsforhold for din livmoder, og dermed en sundere fertilitet.

Hos os kan du få undervisning i Mojzisovas øvelser som deltager på vores holdforløb ”FertilitetsProgrammet”, ved en workshop ”Styrk din Fertilitet” eller individuelt efter aftale.

Hvis holdningsfokuseret træning er der, hvor du skal sætte ind, så anbefaler vi vores IntroPilates holdforløb eller individuel instruktion i relevante pilates-øvelser.

Mange kvinder i en situation med fertilitetsudfordringer og bekymringer i den tidlige graviditet finder stor lettelse og mening i, at kunne gøre noget aktivt selv, for at støtte ind processen. Måske det også kan glæde dig?

Vi anbefaler, at man træner Mojzisova-øvelser i hele 1. trimester, netop for at styrke den tidlige graviditet. I 2. og 3. trimester vil øvelsesterapi, som fokuserer mere på kropsholdning, være mere relevant med henblik på at styrke kroppen efterhånden som maven vokser og tyngden øges.

Kontakt vores fysioterapeuter Anette eller Anne Sofie for instruktion i Mojzisova-øvelser, Anne Sofie for info om FertilitetsProgrammet og Anette for info om Pilates.

2019-10-29T10:40:11+01:00

Ved at bruge hjemmesiden accepterer du brugen af cookies mere information

Cookie indstillingerne på denne hjemmeside er aktiveret for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden uden at ændre dine cookie indstillinger eller du klikker Accepter herunder, betragtes dette som din accept

Du kan læse mere om Bjørengklinik datapolitik Her

Luk

Go Down