Fertilitetscoaching

Når vejen mod graviditet er svær

At være ufrivillig barnløs kan være ensomt. Ikke at kunne få det barn, man så brændende ønsker sig, er for de fleste meget stressende og en følelsesmæssig udfordring. Og er du i fertilitetsbehandling, kan det være vanskeligt at dele sine tanker og følelser med andre, som ikke er i samme situation.  

Det er okay at række ud og få støtte der, hvor du er.  

Fertilitetscoaching er for dig, der ønsker at skabe en positiv forskel for dit mentale og fysiske velvære før, under eller efter dit fertilitetsforløb.

Fertilitetscoaching er relevant for dig, der:

  • Er ufrivilligt barnløs
  • Enten skal til at starte op i fertilitetsbehandling, er i fertilitetsbehandling eller som har været i fertilitetsbehandling
  • Lever et liv med permanent ufrivillig barnløshed
  • Er pårørende til en, som er ufrivillig barnløs 

Du kan bruge fertilitetscoaching til at ruste dig selv mentalt til de udfordringer, der ligger forude, og du kan bruge coaching i de perioder, hvor alt føles overvældende, uoverskueligt og håbløst. 

Vi tilpasser forløbet efter dine behov. Efter den første samtale sætter vi rammen for det videre forløb.

Forbudte følelser og svære relationer

Der kan være mange følelser forbundet med det at være ufrivilligt barnløs. Måske har du svært ved at rumme dine veninders graviditeter? Måske føler du, at din mand har svært ved at forstå, hvad du gennemgår? Måske føler du dig stresset over den evige ventetid, som er forbundet med fertilitetsbehandling?

Mange, som er igennem et fertilitetsforløb, oplever udfordringer forbundet med: 

  • Parforhold
  • Relationer (Forældre, søskende, venner, kollegaer med mere)
  • Følelser som skyld, skam, sorg, vrede, jalousi og meningsløshed
  • Identitetsspørgsmål
  • Ændret forhold til kroppen
  • Sexliv 
  • Svære valg og dilemmaer

Fertilitetscoaching er et fortroligt rum, hvor vi kan tale om lige præcis det, der ligger dig på sinde. Der er ingen følelser, der er forbudte – selvom de måske kan føles sådan – og vi tilpasser forløbet efter dine behov.

Hvad kan FertilitetsCoaching give dig?

  • Øget bevidsthed: Coaching kan hjælpe dig til at blive mere bevidst om dine tanker, følelser og handlinger. 
  • Bedre håndtering af stress: Du vil kunne lære teknikker til bedre håndtering af stress
  • Øget selvtillid og mestring: Coaching kan hjælpe dig  til at føle dig i bedre stand til at håndtere udfordringerne, blive tydelige omkring dine grænser, ønsker og dine behov.
  • Bedre kommunikation: Coaching kan hjælpe dig til at kommunikere mere åbent og ærligt med din partner, læge eller andet sundhedspersonale.
  • Øget selvomsorg: Coaching kan give dig et øget fokus på hvad selvomsorg og egenomsorg er for dig. En vigtig indsigt, for at håndtere mentale og følelsesmæssige påvirkninger. Som også kan have betydning for, hvor længe du kan holde ud at være i fertilitetsbehandling. Samt have betydning for hvordan du oplever din graviditet og forældreskabet.
  • Øget kvalitet i livet og i relationer: Coaching kan give dig nye perspektiver og handlemuligheder i kommunikationen og relationen til dine nærmeste. 
  • Navigering og valg: Kan hjælpe dig med at træffe de valg som er meningsfulde for dig.
  • Overblik og handlemuligheder: Kan hjælpe dig med at skabe overblik, ro og balance.

Vidste du at ...

Forskning viser, at ufrivillig barnløshed givet øget risiko for udvikling af stress, angst, depression og andre psykiske belastningsreaktioner? Det er imidlertid mere uklart, hvorvidt stress nedsætter fertiliteten. Forskning tyder dog på, at stress kan have en negativ indvirkning på fertiliteten. Dette skyldes muligvis, at stress kan påvirke hormonerne i kroppen, herunder hormonerne, der regulerer reproduktionssystemet. Der er også studier, der viser, at stress kan påvirke sædproduktionen hos mænd og ægløsningen hos kvinder.

Derudover kan stress også påvirke ens generelle sundhed og velvære, hvilket kan gøre det sværere at gennemføre en fertilitetsbehandling.

Føler du dig stresset, er det derfor vigtigt at arbejde på at reducere stressniveauet, når man prøver at blive gravid eller gennemgår en fertilitetsbehandling. 

Fertilitetscoach Bitten Sehested

Bitten er sygeplejerske og arbejder til dagligt med blandt andet fertilitets- og cyklusrådgivning. Hun blev i 2020 uddannet og certificeret sundhedsfaglig coach og har siden da arbejdet med fertilitetscoaching:

“Når jeg arbejder med fertilitet og sundhed, er den mentale sundhed lige så vigtig som den fysiske. Ofte er det at være ufrivillig barnløs en hårdere proces for sindet end for kroppen. Jeg holder utroligt meget af både at arbejde med fertilitetscoaching og forskellige former for kropsbehandling, hvor jeg kan hjælpe – ikke kun med at overleve, men faktisk også med at leve, nyde og glædes.”

Bitten underviser også på FertilitetsFlow, som er et holdforløb på seks uger, som har til formål at styrke fertiliteten med fertilitetsfremmende træning efter Mojzisova-metoden.

Ofte stillede spørgsmål

Der ikke er en skarp grænse mellem psykologsamtaler og coaching. 

Nogle terapeuter og coaches bruger elementer fra begge discipliner i deres arbejde. 

Begge discipliner kan være meget gavnlige og kan bidrage til at forbedre ens mentale sundhed og velvære.

Er du i tvivl om, hvorvidt coaching er det rette for dig, er du altid velkommen til at kontakte Bitten ved at sende en mail til bitten@bjorengklinik.dk.

Det aftales med dig.

Nogle har glæde af blot en enkelt samtale. Andre har større glæde af et længere forløb med en aftalt pris. 

En samtale vil typisk vare 60 – 90 min. pr. gang. Samtalens længde aftales på forhånd. 

Det er mellem samtalerne, at forandringerne i dit liv skal udfolde sig. 

Er du i et aftalt forløb, vil du typisk få en relevant hjemmeopgave fra gang til gang. 

Det kan være en refleksionsopgave eller konkrete tiltag/ændringer, som du ønsker, skal folde sig ud i din hverdag. 

Hjemmeopgaven vil altid tage udgangspunkt i vores samtale, og de ønsker du har. 

Forberedelsestiden mellem samtalerne bestemmer du selv. 

Prøv at lav en liste over det, der stresser eller bekymrer dig. 

Del punkterne op i to kategorier: Det, du kan ændre, og det, som er uden for din kontrol. 

Måske er det en stressfaktor at skulle til barnedåb? At følge bestemte profiler på SoMe? Eller igen at skulle bede om fri fra arbejde på grund af behandling? 

Kig på de punkter, du har mulighed for at ændre på: Er der noget, du allerede nu vil kunne ændre, noget du kan fjerne, som kunne hjælpe dig til at føle dig mindre stresset eller bekymret?

Forsøg at fjerne så meget som muligt. 

Der vil formentlig være en del stressorer tilbage, som er uden for din kontrol. 

Kig på, hvad du kan fylde din hverdag med, som beroliger dit nervesystem. Hvad virker godt for dig? Gåture, havbad, bevægelse, andet? Hvad kan du skrue op for?

Mestringsstrategier

Mestringsstrategier kan være nyttige, når du er i fertilitetsbehandling. Kort fortalt handler mestringsstrategier om, hvordan du takler svære perioder eller episoder i dit liv:

  1. Prøv at fokusere på ting, du har kontrol over: Det kan være svært at føle, at du har kontrol, når du gennemgår en behandling som denne, men det kan hjælpe at fokusere på ting, du kan påvirke. Det kan for eksempel være at spise sundt, holde dig fysisk aktiv og følge behandlingsplanen, du er blevet givet.
  2. Find støtte hos venner og familie: Det kan være nemt at føle sig alene, når man gennemgår en svær tid, men det er vigtigt at huske, at du ikke er alene. Prøv at tale med venner og familie om, hvordan du har det, eller find støtte hos andre, der også har været i fertilitetsbehandling.
  3. Pas på dig selv: Det er vigtigt at passe på sig selv fysisk og psykisk, når man gennemgår en svær tid. Prøv at sove nok, spise sundt og få lidt motion. Det kan også være en god idé at prøve afslappende aktiviteter som FertilitetsFlow, yoga eller meditation.
  4. Prøv at have realistiske forventninger: Det er vigtigt at huske, at fertilitetsbehandling ikke altid giver det resultat, man ønsker. Prøv at have realistiske forventninger til behandlingen, og husk, at det kan tage tid, før du ser resultater.
  5. Søg professionel hjælp: Hvis du føler, at du har det svært psykisk, kan det være en god idé at søge professionel hjælp hos en fertilitetscoach eller en psykolog. Det kan hjælpe dig med at håndtere de følelser, du går igennem, på en bedre måde.

Fertilitetscoaching kombineret med oxytocinmassage

Det kan være hårdt for både krop og sind at være i fertilitetsbehandling.

Oxytocinmassage er blid og afspændende massage, hvor kroppens nervesystem hjælpes til at finde ro og hvile.

Med blide, rolige bevægelser afspænder terapeuten din krop, hvilket øger produktionen af hormonet oxytocin. Oxytocin får dig til at slappe af, sænker dit blodtryk og niveauet af stresshormoner i blodet, øger din smertetærskel og giver en større følelse af afspændthed, velvære, ro og overskud. 

Et coachingforløb kombineret med oxytocinmassage er særligt effektivt, når du ønsker:

  • Stressreduktion
  • At dæmpe kroppens alarmberedskab ved forskellige smertetilstande 
  • Ønsker at have det bedre i og med din krop
  • Mere ro i kroppen, bedre søvn
  • Øget velvære 

Tærer dit fertilitetsforløb på dig i en sådan grad, at du føler dig træt og udmattet, har du søvnproblemer, eller føler du dig stresset, kan oxytocinmassage hjælpe dig til at slappe af og give dig en større følelse af ro og overskud.

Line, fertilitetsklient i BjørengKlinik:

“Massagen var virkelig en dejlig oplevelse. Kroppen er under ekstremt pres under en fertilitetsbehandling, og det at blive rørt og trykket forsigtigt på kroppen, der er træt af nålestik og hormoner, var virkelig velvære for mig. Under massagen fik jeg oplevelsen af at zoome ud fra mine tanker og bare være i kroppen. Min mand og jeg har også selv gjort brug af oxytocinmassage op til ægoplægninger, som denne gang heldigvis endte i en graviditet. 

Jeg vil klart anbefale oxytocinmassage til kvinder, der er i fertilitetsbehandling.”

Coaching og akupunktur

I et fertilitetsforløb vil der naturligt opstår både bekymringer, nervøsitet og nogle gange stress.

Samtidigt får du måske at vide, at det er vigtigt at tage den med ro.

Det kan være svært at finde ro, når man står med et stort uopfyldt ønske om at blive gravid.

Det er bevist, at akupunktur virker reducerende på hjernens sensitivitet over for stress og smerte samt fremmer aktiviteten i det parasympatiske nervesystem, hvilket giver mere ro mentalt såvel som fysisk. 

Det kan derfor være relevant at supplere din coachingsamtaler med akupunkturbehandling, så du kan få mere ro på dit nervesystem.

Brug din vejrtrækning til at få ro i kroppen

Du gør det tusindvis af gange i døgnet i forvejen. Trækker vejret. Så lad din vejrtrækning hjælpe dig med at få en så god afspænding i kroppen som muligt.

Sid eller lig behageligt. Læg først mærke til, hvordan du trækker vejret spontant. Bevæger du dig lige under halsen? Kommer indåndingen ned i maven? Ud i siderne af brystkassen?

Forestil dig, at kroppen er en ballon. Den kan udvide sig i siderne, fortil, bagtil og i bunden.

Mærk nu efter, om du kan trække din indånding helt ned til bækkenbunden og om i lænden. Læg eventuelt dine hænder om på lænden og mærk efter om den bevæger sig. Sænk skuldrene og slap af i kæberne.

Du kan starte med at trække vejret i hele kroppen 15 gange et par gange om dagen. Og se om du efterhånden kan begynde at trække vejret sådan hele tiden, når du slapper af.

Vores behandlingstilbud til dig, der er i fertilitetsbehandling

Fertilitetsakupunktur

Specialiseret fertilitetsakupunktur understøtter blandt andet livmoderslimhindens vækst samt æg- og sædkvaliteten og øger antallet af æg.

FertilitetsFlow

FertilitetsFlow er en kombination af praktisk fertilitetsfremmende træning efter Mojzisova-metoden og undervisning i fertiliet.

Fertilitetsfysioterapi

Med fysioterapi kan vi afhjælpe spændinger, stramhed og nedsat bevægelighed i kroppen, som kan påvirke din evne til at blive gravid.

Kontakt os

Send os en besked med dit spørgsmål; så kontakter vi dig hurtigst muligt.