Rebozo-undervisning

Hvad er rebozo?

Rebozo er en massageteknik, der stammer fra Mexico, hvor de indianske jordemødre brugte teknikken til at massere, berolige og afspænde den gravide krop. Rebozo betyder sjal, og når jordemoderen udøver rebozo-massage, bruges et stort tørklæde til at ryste og vugge den gravide krop på en blid og nænsom måde.

Også i Danmark har rebozo efterhånden sneget sig ind på de danske fødegange, og flere jordemødre bruger rebozo-massage under fødslen samt under graviditeten.

Rebozo under graviditeten

Rebozo kan bruges under graviditeten til af afhjælpe og lindre graviditetsrelaterede gener så som ryg- og lændesmerter, hovedpine og ødemer. Ved hjælpe af et stort tørklæde ryster og vugger den, der giver rebozo-massage, den gravides krop.

Rebozo kan:

• Afhjælpe graviditetsgener og virke smertelindrende
  • Afspænde kroppen og berolige nervesystemet
  • Hjælpe din baby med at indstille sig korrekt i bækkenet

Rebozo under fødslen

Rebozo kan virke smertelindrende under fødslen, da kroppen afspændes og nervesystemet beroliges. Af den grund er det oplagt at tage et kursus i rebozo inden fødslen, så din partner eller fødselshjælper kan udføre massagen under fødslen. Tag gerne kurset i god tid inden fødslen, så I kan nå at blive bekendt med øvelserne hjemme.

Desuden kan rebozo virke vestimulerende under fødslen og hjælpe din baby den rigtige vej gennem bækkenet.

Rebozo-undervisning for par

I BjørengKlinik tilbyder vi rebozo-undervisning for par ved jordemoder Anne Gaia. Her får I nogle konkrete teknikker og øvelser med fokus på afspænding og udstrækning, der kan afhjælpe graviditetsrelaterede gener i graviditeten. Som partner/fødselshjælper, der ønsker at kunne gøre noget for den gravide under graviditeten og fødslen, er kurset særligt relevant.

På dette kursus vil I lære rebozo-teknikker, der kan:

• Afhjælpe graviditetsgener så som lændesmerter, bækkensmerter og nakkesmerter
  • Hjælpe barnet med at lægge sig korrekt i bækkenet under graviditeten og derved mindske gener som følge af, at barnet står på en uhensigtsmæssig måde
  • Hjælpe den gravide krop med at slappe af og derved fremme generelt velvære
  • Bruges under fødslen til at fremme korrekt placering af barnet i bækkenet og derved optimere forholdende for en normal, hurtig og ukompliceret fødsel
  • Virke vestimulerende
  • Hjælpe kroppen efter fødslen i forhold til at mindske smerter, spændinger og fremme velvære

Book en tid her eller ring på telefon 60 24 85 60, hvis du har spørgsmål.

Rebozo-tørklæde kan købes i klinikken.