Yoga til børn

I dette blogindlæg kan du blive klogere på, hvad børneyoga er og ikke mindst, hvad det styrker hos dit barn. I BjørengKlinik tilbyder vi børneyoga til forskellige aldersgrupper, hvor der til de 3-5 årige, er lavet et familiehold, hvor mor eller far træner med og et hold for 6-9 årige, hvor børnene træner selv.

Med børneyoga får I gode og simple redskaber, som styrker barnets motorik og evne til at mærke efter og finde ro. Samtidig er det en hyggelig fællesaktivitet, som styrker relationen mellem jer og som er nem at lave i en travl hverdag.

På billedet foroven ses et forslag til en lille yogahistorie, som I kan prøve at lave derhjemme. Forsøg at tage en dyb vejrtrækning i hver stilling, inden I går videre til den næste. I “fuglen” skal I stå på tæer mens I vipper op og ned og slår “vingerne” ud.

Hvad er børneyoga?
Børneyoga minder meget om almindelig yoga, hvor der er fokus på rolige bevægelser, korrekt vejrtrækning og afslapning. Til børneyoga er yogastillingerne sat sammen til en historie, og der laves en ny historie hver gang. Efter hver yogatime sendes der en beskrivelse ud af historien samt billeder af de stillinger vi har lavet. På den måde er det nemt at forsætte derhjemme.

Børnene lærer forskellige teknikker til at øve sig i den dybe vejrtrækning. De lærer også en vejrtrækning som er god at bruge, når de er i dårligt humør. Hver time afsluttes med meditation og afslapning. Meditationsdelen består af en remse og en sang, som gør det nemt at lave og huske derhjemme. Afslapningsdelen kan bestå af massage, enten med olie, bolde eller pensler. Det kan også være “kropsscanning” hvor børnene ligger med lukkede øjne, og mærker sin krop blive henholdsvis tung og let.

Yoga kan

  • Træne barnets muskulatur, balance og smidighed
  • Styrke barnets kropsbevidsthed
  • Give barnet værktøjer til at finde ro og trække vejret dybt
  • Styrke barnets koncentrationsevne
  • Styrke relationen mellem barn og forælder
  • Give barnet et større overskud

Vi har været glade for det afbræk i dagen yoga-holdet gav os. Vi havde brug for nogle redskaber for at skabe og finde ro. Samtidig var vi glade for at det var noget vi gjorde sammen – det gav os endnu bedre tilknytning og fælles oplevelser at tale om.

Vi bruger yogahistorierne fra timerne når tiden er til det, og arbejder på at intregrere yogaen i dagligdagen. 

Marie-Louise, tidligere deltager på familieyoga sammen med sin datter på 4 år 

Vi anbefaler
Vi anbefaler at I fortsætter træningen derhjemme, både efter hver holdtræning og når holdforløbet er slut. Det anbefaler vi fordi der skal regelmæssig træning til, for at den ønskede effekt opnås. I de perioder, hvor der er meget uro omkring barnet, enten i børnehaven/skolen eller derhjemme, er det en god ide at lave yoga dagligt. Her er 10 min. nok. Ellers anbefales det at lave yoga 2-3 gange i ugen og altid sammen med sit barn, så det bliver en fællesaktivitet og ikke en “sur pligt” for barnet.

Vi starter løbende nye hold op, både for de 3-5 årige og de 6-9 årige. Se vores holdoversigt hér

Det er også muligt at booke en privat workshop.

2018-04-12T13:44:10+02:00

Ved at bruge hjemmesiden accepterer du brugen af cookies mere information

Cookie indstillingerne på denne hjemmeside er aktiveret for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden uden at ændre dine cookie indstillinger eller du klikker Accepter herunder, betragtes dette som din accept

Du kan læse mere om Bjørengklinik datapolitik Her

Luk

Go Down