Af baby- og børnefysioterapeut Mette Schultz
Hvornår skal mit barn kunne det?
Det er et spørgsmål, de fleste forældre til småbørn jævnligt stiller sig selv. Vi sammenligner med de andre på legepladsen, i mødregruppen og i vennekredsen, og den store Google-søgning går ofte i gang, hvis vi oplever, at de småbørn, vi sammenligner med, er længere fremme motorisk end vores eget barn.
Men det skal vi øve os i at lade være med, for alle børn udvikler sig forskelligt. Og blot fordi turbo-babyen i mødregruppen kan gå, mens din baby stadig øver sig i at kravle, er det ikke ensbetydende med, at din baby er bagud i sin udvikling.
Alle børn udvikler sig forskelligt
Grovmotorik afhænger af mange faktorer og er hjernens styring af de store muskelgrupper. Hjernen får mange signaler fra kroppens sanser, som den tolker, og deraf udspringer de bevægelser, dit barn laver.
Alle børn udvikler sig forskelligt, og udviklingen kommer ofte i ryk eller spring. Dit barn har både brug for at afprøve motoriske færdigheder med støtte fra dig og på egen hånd. Dit barn har brug for at skabe egne erfaringer, øve sig 1.000 gange og også fejle – og nogle gange fejle mange gange! Når en bevægelse ikke lykkes, giver det dit barn signal om, at det ikke lykkes med det, barnet gerne ville. Derigennem vil dit barn prøve igen og til sidst finde den rigtige strategi for bevægelsen. Der kan være behov for, at I som forældre hjælper jeres barn på vej med en støttende eller guidende hånd, hvis jeres barn har svært ved at knække koden.
Bevægeglæde og rollemodeller
Dit barns egen motivation og lyst til at bevæge sig har stor betydning for den motoriske udvikling, men dertil kommer, at dit barns omgivelser også spiller en stor rolle for, om barnet bliver inspireret til bevægelse. Gennem leg og bevægelse kan du som forælder være med til at styrke og udvikle dit barns motoriske færdigheder. Du kan gå forrest og hjælpe med sætte rammerne for, at dit barn har størst mulighed for at udvikle sig. Kontakten med dig som forælder vil styrke dit barns sanser, motorik og psykiske velvære og også give barnet mod på at udforske verden på egen hånd.
Hvornår udvikles de grundlæggende grovmotoriske færdigheder hos barnet 1 – 3 år?
Udviklingen af dit barns grovmotorik er meget mere nuanceret end beskrevet nedenfor. Du kan også opleve, at dit barn starter med at udføre nogle færdigheder og så holder det op i en periode for så at gøre det igen lidt senere. Dette er helt naturligt og sker, fordi færdigheden endnu ikke er automatiseret hos dit barn. I forbindelse med, at dit barn bliver syg, kan I som forældre opleve, at barnet “glemmer” færdigheder, da den lille krop bruger energien på at blive rask i stedet for at udvikle motorikken.
12 – 15 måneder:
- Går alene med bredsporet gang
- Hjælp til at gå: Støt dit barn omkring hofterne og skub let ned mod fødderne, så barnet mærker underlaget tydeligt. Hvis barnet hænger fremad med overkroppen, så sæt tempoet ned og hjælp dit barn til at genvinde balancen. Hvis du går med dit barn i hænderne, så sørg for at dit barns arme er foran kroppen og lige under skulderhøjde og IKKE med strakte arme op over hovedet op mod loftet.
- Rejser sig fra liggende på gulvet ved at komme over på maven og derfra til kravlestilling og op at stå uden støtte. Her kan dit barn stå frit i rummet uden at holde ved
- Står på knæ uden at støtte med hænderne
- Sætter sig kontrolleret ned på gulvet
15 – 18 måneder:
- Går op og ned ad let skrånende underlag
- Kommer til hugsiddende og op igen uden støtte
- Går få skridt baglæns
- Dit barn klatrer op og ned af møbler og er alle vegne!
- Hjælp til at komme op: Lav en mellemstation, så dit barn kan træde op på den, så der er kortere op.
- Hjælp til at komme ned: Hvis dit barn starter med at tage hovedet ned først, kan du guide det til at pivotere oppe i møblet, så benene kommer først ud over kanten, hvorefter barnet skubbe sig bagud og ned.
18 – 24 måneder:
- Begyndende stift “løb” på flade fødder
- Går op og ned ad trapper ved at holde fast i gelænder
- Kan sidde og lege i hugsiddende
- Kan sparke til en bold der ligger stille, men vælter ofte
- Hvis du støtter barnet i begge hænder, kan det hoppe
- Hjælp til hop: Øv bevægelsen at hoppe, når dit barn står op på en blød madras. Hold om dit barns hofter og skub ned mod fødderne. Når dit barn skal sætte af, letter du trykket. Se, om du kan finde en god rytme med dit barn og forsøg eventuelt på lille trampolin.
- Kan stå og holde en bold med begge hænder og kaste den fremad
- Kan hoppe ned fra trappetrin og kan hoppe på flade fødder, når det er støttet i begge hænder
- Kan ændre retning pludseligt og stoppe op under løb uden at vælte
24 – 30 måneder:
- Kan løbe på løbecykel eller trehjulet cykel
- Griber en stor bold ind til kroppen med begge hænder og kaster en bold med hænderne over hovedet
- Hjælp til at gribe: Hvis dit barn har svært ved at gribe bolden, kan det være godt at bruge en bold, der er meget blød og lidt flad, da dit barn nemmere kan få fat i den. Hvis dit barn vender sig væk og er “bange” for bolden, så leg med en ballon eller en ærtepose i stedet for. I kan også starte med at sætte jer ned og trille forskellige bolde til hinanden, da det er med til at øve afstandsbedømmelsen.
- Går op og ned ad trapper uden at bruge støtte
- Dit barn øver at gå på line (hvor kun den ene fod er på stregen) og begynder at øve selv at lave kolbøtter
30 – 36 måneder:
- I ujævnt terræn går dit barn med god balance
- Kan gå på tæerne og stå kortvarigt på et ben
- Hjælp til at stå på et ben: Lad dit barn træde op og ned ad mange trin uden støtte og i et langsomt tempo (prøv eventuelt med en ærtepose på hovedet). Lad dit barn stå op, når det skal have fodtøj på, idet dit barn skal løft det ene ben fra gulvet for at placerer foden i støvlen eller skoen, og derved kommer barnet til kortvarigt at stå på et ben.
- Hopper fremad på samlede fødder
Motorisk usikkerhed eller en forsinket motorisk udvikling kan være årsag til forskellige udfordringer for dit barn. Oplever du, at dit barn ikke udvikler sig motorisk eller har specielt svært ved nogle specifikke færdigheder, kan det være relevant at kontakte en børnefysioterapeut. Derigennem kan I få hjælp til at skabe en positiv udvikling hos jeres barn i nærmeste udviklingszone.
Mit bedste råd til dig som forælder: Leg. Inspirer. Før an – afvent initiativ og følg med.