Arvævsbehandling

Vi kan hjælpe dig, hvis du har et ar, som volder dig gener. Vi kan begynde at behandle dit ar, allerede inden et eventuelt sår er lukket. Arvæv bliver stivere med tiden, men det bliver aldrig for gammelt til at blive arbejdet med. Er dit ar 10, 20, 30 år eller mere, kan der fortsat være mulighed for bedring.

Hvad består et behandlingsforløb af?

Behandling af arvæv kan foretages af klinikkens sygeplejerske og to fysioterapeuter.

Vi behandler med manuelle teknikker og laserterapi, og du får instruktion i selvbehandlingsteknikker.

Første konsultation er 60 minutter.

Vi undersøger grundigt dit ar – både det yderste hudlag og det dybereliggende væv. Derudover undersøger vi din krop for blandt andet asymmetri, stramhed og nedsat funktion, som kan stamme fra dit arvæv.

Efter grundig undersøgelse og udredning planlægger vi sammen med dig et eventuelt behandlingsforløb. Vi tager altid udgangspunkt i, hvad du ønsker at få ud af et behandlingsforløb.

Behandlingen af arvævet vil typisk bestå af manuelle teknikker til at blødgøre vævet og gøre det mere elastisk, eventuelt laserterapi samt instruktion i selvbehandlingsteknikker.

Book tid til behandling her eller kontakt klinikken på telefon 60 24 85 60, hvis du har spørgsmål til behandlingen. Du kan også sende en mail til kontakt@bjorengklinik.dk.

Hvad er arvæv?

Kroppen danner arvæv efter operationer, kikkertoperationer og læsioner samt efter traumer. Læsioner kan opstå ved cykelstyrt, fald på trappe og andre situationer, hvor vi slår os. Derudover danner kroppen også arvæv under inflammationer og infektioner. Eksempelvis ved blærebetændelse, klamydia og andre betændelsestilstande i kroppen. Du kan altså danne arvæv af mange forskellige grunde. Fælles for arvæv er, at det er kroppens måde at forsøge at hele eller afgrænse en skade på. Samtidig forsøger kroppen også at gøre det beskadigede område stærkere end før skaden, hvorfor vævet bliver hårdere og sejere.

Kroppens organer, muskler og væv er omsluttet af et sammenhængende glidevæv kaldet fascier. Fascierne bevirker, at alle kroppens indre dele kan glide frit mellem hinanden og er forbundet. Når kroppen danner arvæv, sker der ofte det, at arvævet laver en sammenvoksning af fascierne – og eventuelt også mellem flere vævsdele. Sammenvoksninger forhindrer de berørte dele i at glide frit mellem hinanden, og dermed nedsættes fleksibiliteten og funktionen af området.

Eksempelvis kan arvæv ved tarmene nedsætte tarmenes normale bevægelse og give tendens til forstoppelse. I nogle tilfælde kan det være årsag til tarmslyng. Arvæv ved eller i livmoderen kan nedsætte livmoderens naturlige bevægelsesmønster og menes at kunne forårsage infertilitet hos mellem 15 – 20 % af de kvinder, der har arvæv ved eller i livmoderen.

Symptomer fra arvæv kan opstå lang tid efter, arret er opstået, da vævet gradvist hærder. Har du eksempelvis fået kejsersnit, kan knivagtige lændesmerter, som opstår op til et år efter indgrebet, være forårsaget af indgrebet. Tidlig mobilisering reducerer arvævsdannelse og mindsker risikoen for, at strukturerne klæber sammen.

Et arvæv bliver dog aldrig for gammelt til at blive arbejdet med. Har du gener, der muligvis kan skyldes et ar, der er blevet dannet for mange år siden, kan du sagtens komme i behandling hos os.

Hvornår er det relevant at få behandlet sit arvæv?

Hvis du har gener i form af:

• Fordøjelsesproblemer
  • Inkontinens
  • Smerter (også andre steder end der, hvor arvævet sidder, og også lang tid efter dit ar er opstået)
  • Stramhed, nedsat bevægelighed, skævt træk i kroppen
  • Nedsat fertilitet
  • Endometriose

Hvis du er i tvivl om, hvorvidt dit arvæv er skyld i de gener, du oplever, er det relevant at få det undersøgt. Du kan ringe til klinikken på telefon 60 24 85 60, hvis du ønsker at høre mere om, hvordan vi kan hjælpe dig.

Laserterapi og arvævsbehandling

I klinikken bruger vi Power Laser PRO, som hører under kategorien Low Level Laser Therapy (LLLT).

Power Laser PRO er godkendt som medicinsk udstyr i henhold til gældende CE standarder til anvendelse af blandt andet arvævsbehandling.

Laserterapi er en effektiv og og meget skånsom behandlingsform. Der er ingen smerte forbundet med behandlingen, og du vil højst kunne mærke selve laserlyset ved en let varme. Hvis du har mørk hud, kan du ikke behandles med laser, da der dannes for høj varmeudvikling. Energien ikke kan trænge igennem den mørkere pigmentering i huden.

LLLT er karakteriseret ved, at der bruges meget lave energimængder, der kun udvikler lave temperaturer i det behandlede væv. Laseren kan ikke beskadige vævet ligesom kirurgiske laserer. Og der er ligeledes ingen bivirkninger forbundet med behandlingen.

Laserterapi virker ved at øge mikrocirkulationen (blodcirkulationen) og give øget APT (energi) i cellerne, så de udfører deres arbejde bedre og mere effektivt. I klinikken bruger vi laserbehandling som en del af den naturlige fertilitetsfremmende behandling, arvævsbehandling, smertelindring og dæmpning af inflammatoriske tilstande.

Kontraindikation for laserterapi

Patienter med:

• Hjerteproblemer
  • Graviditet (over maven)
  • Epilepsi
  • Cancer