Synes du ikke selv, du har de store musikalske evner? Fat mod, du kan sagtens give dit barn glæden ved musik, sang og dans uden at kunne spille et instrument eller synge rent. Og lur mig om dit eget forhold til musik ikke bliver mere fyldt med glæde og nysgerrighed undervejs.
Det handler i bund og grund om at være nysgerrig på lyd, på kroppen, på relationer og på leg. Og kun fantasien sætter grænser.
Jeg er selv vokset op i et hjem uden klaver. Ingen af mine forældre kunne spille et instrument, og det at synge rent kunne også være en udfordring (Undskyld, mor!).
Til gengæld var de rigtig gode til at formidle glæden ved musik.
Herunder kommer lidt inspiration til musiklege i forskellige aldersgrupper. Mange af legene kan bruges i alle eller flere aldersgrupper. Prøv det af og find ud af, hvad der er sjovt og fungerer for jer.
Børn i alderen 0 – 1 år
Efterlign dit barns lyde
Legen styrker blandt andet: Barnets sproglige udvikling, tilknytningen mellem jer og jeres fælles kommunikation.
Du kan få en helt fantastisk nærværende oplevelse ved at sidde med dit barn, så I har øjenkontakt og efterligne barnets lyde og ansigtsudtryk. Babyer synger nemlig, før de taler! De undersøger forskellige lyde, undersøger tonehøjder og aflæser din respons på deres lyde.
Giv dig tid til at tale med dit barn ved at efterligne dets lyde og ansigtsudtryk. Det er hyggeligt, og dit barn vil elske det.
Snurretoppen
Legen styrker blandt andet barnets ryg- og nakkemuskler og giver sjov motivation til at ligge på maven.
Læg din baby på maven og placer dig selv på samme måde, så I ligger med ansigterne vendt mod hinanden.
Sæt en snurretop til at spinde på gulvet mellem jer.
Syng følgende sang til melodien til “Hjulene på bussen”
“Se nu snurretoppen, dreje rundt, rundt, rundt
Rundt, rundt, rundt,
Rundt, rundt, rundt
Se nu snurretoppen, dreje rundt, rundt, rundt
Foran vores næser
Se nu snurretoppen, gå i stå, stå, stå
Stå, stå, stå
Stå, stå, stå
Se nu snurretoppen, gå i stå, stå, stå
Ligger mussestille”
Har du en baby, som ikke bryder sig om at ligge på maven, kan snurrende snurretoppe være en rigtig god motivation til at få ham eller hende til at ligge lidt længere på maven.
Børn i alderen 1-2 år
Trommedans med bamser/dyr
Legen styrker blandt andet barnets rytmesans og forståelsen mellem rytme og bevægelse.
Lav trommedans med bamser eller legetøjsdyr. Har du ikke en tromme, kan du bruge en papkasse.
Sæt en lille bamse eller et lille legetøjsdyr ind på midten af trommen.
I kan starte med at tromme stille og roligt på trommen og se, hvordan dyrene danser til jeres trommeslag. Prøv også at spille hurtigt og højt og se, hvordan dyrene nu danser hurtigere.
I kan synge en god sang til, mens I spiller på tromme. Eller I kan sætte et stykke musik på, som I spiller med til.
Fagtesange
Fagtesange er sange, du synger, mens du bruger fagter til at illustrere indholdet i sangen.
Laver du de samme fagter, hver gang du synger en bestemt sang, vil dit barn hurtigt lære fagterne.
Fagtesange er rigtig gode til at stimulere barnet billedmæssigt, sprogligt og kropsligt
Dit barn kan vise fagterne, før de kan synge ordene!
Mangler du inspiration til fagtesange, så følg med på vores IG-profil og på Facebook – der vil løbende komme inspiration. Eller tilmeld jer et forløb med Babyrytmik og få masser af inspiration.
Børn i alderen 2-3 år
MusikFabrikken
Legen styrker blandt andet barnets kreativitet og rytmesans.
Lav jeres egen musikfabrik. Her er inspiration til instrumenter, I selv kan bygge.
Byg rasleæg med forskellige lyde
Brug små plastflasker med skruelåg. Plastikæggene fra de store Kinderæg er også rigtig gode. Giv dem forskellig fyld. Nogle med tørre ris, nogle med tørrede kikærter, nogle med tørre linser – eller hvad I nu har liggende i køkkenskabene.
Hør hvordan de lyder forskelligt, når I rasler med dem.
Byg trommestikker
I skal bruge en pind, et stofstykke (eksempelvis en børnestrømpe) og elastik
Tag en træpind ca. en tommelfingerstykkelse, 2 børnestrømper og en elastik.
Put den ene strømpe ind i den anden og sæt den for enden af pinden. Vikl elastikken rundt om, så strømpen holdes på plads for enden af pinden.
Lav trommer
Brug en papkasser, en gryde eller andet. Kun fantasien sætter grænser
Sæt trommerne op ved siden af hinanden og hør de forskellige lyde, de giver. Hør forskellen når I bruger hænderne eller bruger jeres hjemmelavede trommestikkere.
Syng og spil på jeres instrumenter. Eller sæt musik på som I spiller med til.
Dans med dit barn
Legen styrker tilknytning mellem dig og dit barn samt rytmeforståelsen. Og så udløser den masser af endorfiner.
Sæt noget musik på, som DU kan lide at danse til. Det bedste, du kan gøre, er at vise dit barn, hvordan du bruger musik – hvilken musik der rører noget i dig. Sætter du det musik på, hvor du selv får lyst til at danse, så vil dit barn højst sandsynligt meget gerne lege med.
I kan eventuel skiftes til at efterligne hinandens dansemoves.
Børn i alderen 3 – 4 år
Spontansang
Legen styrker blandt andet barnets måde at udtrykke på sig på – også i forhold til tanker, stemninger og følelser.
Måske synger dit barn for sig selv, når det leger? Det kan være en melodi, barnet selv opfinder, og måske synger barnet om det, det lige er i gang med. Prøv at inviter dig selv med i sangen og spørg eller svar tilbage med sang. Dit barn skal nok sige til, hvis det ønsker at synge for sig selv.
Du kan også prøve at synge et spørgsmål til dit barn og se, hvordan svaret bliver. Måske kan I få en længere sang ud af det.
Stopdans
Legen styrker tilknytning, rytmeforståelse og udløser masser af endorfiner.
Stopdans – den gode gamle klassikere fra din egen barndom.
Legen træner dit barns opmærksomhed og koncentration.
Børn i alderen 5 – 6 år
Musikquiz
Legen styrker blandt andet barnets sproglige og musikalske udvikling.
Kan du spille et instrument, så spil en melodi, dit barn kender, og se hvor hurtigt barnet gætter, hvilken sang du spiller.
Spiller du ikke på et instrument, så nyn melodien og se, hvor mange sange barnet kan gætte.
Dit barn kan også nynne melodier for dig, hvor du skal forsøge at gætte hvilken sang, der nynnes.
Klap rytmer mens I siger rim og remser.
Legen er en god hjælp for førskolebarnet, og hjælper til at kunne høre stavelser i ord.
Du og dit barn klapper skiftevis i egne hænder og i hinandens hænder, mens I sammen siger et rim eller en remse.
Eksempelvis: “Okker Gokker”, “Nede i fru Hansens Kælder” eller andre rim og remser.
Vil du have mere inspiration til musik og sanglege med dit barn, så meld jer til Babytummel
Vi tilbyder
Jeg glæder mig til at se jer til rytmeoplevelser og sjove sanglege med jeres børn i BjørengKlinik.