Rectus diastase – hvad er det, og hvad kan du gøre?

///Rectus diastase – hvad er det, og hvad kan du gøre?

Rectus diastase

Af fysioterapeut og pilatesinstruktør Birgitte Bjøreng

Hvorfor skal du holde dig fra maverulninger, når du ligner en gravid i 5. måned, 6 måneder efter du har født? Læs om forebyggelse og behandling af Rectus Diastase – adskilte mavemuskler.

Hvad er rectus diastase eller adskilte mavemuskler overhovedet?

Lad os se på anatomien for at forstå det – og for at forstå, hvad vi kan gøre for at afhjælpe tilstanden:

For det allerførste: Hvad er muskler til for?

De bevæger blandt andet skelettet – og i mavens tilfælde, så beskytter de også maveorganerne, da vi jo ikke har knogler hele vejen ned til bækkenet (dette ville være en fordel for organernes sikkerhed – men en stor ulempe for vores bevægelighed).

Mavemusklerne

Mavemusklernes 4 lag udspringer alle på knogler og stærk sene. Oppefra, er det på ribbenene, nedefra på hoftekammene. De kommer også omme fra ryggen, hvor de udspringer på en stor seneplade. Forestil dig en stor tønde, som er omsluttet af muskler – sådan kan vi se vores maveanatomi. Toppen af tønden er vores mellemgulv – den muskel vi trækker vejret med, og bunden af tønden er bækkenbunden. Bagsiden er ryg OG mavemuskler (husk senepladen, mavemusklerne udspringer fra på ryggen), og forsiden af vores tønde er mavemuskler.

Linea alba

I midtlinjen på forsiden af kroppen, fra spidsen af brystbenet og ned til kønsbenet, løber et ligament (et slags ledbånd), som danner anker for alle mavemusklerne i midten – ligesom ribben, hoftekamme og senepladen på ryggen. Dette ligament hedder Linea alba.

Et muskelanker er et sted på sener eller knogler, hvor musklerne sidder fast og, hvor musklernes træk virker. For eksempel ender bicepsmusklen, som bøjer albuen, på underarmen, hvor dens anker sidder fast på den ene underarmsknogle. Når biceps spænder og forkorter sig, trækker musklen i ankeret på underarmen – og voila! – albuen bøjer (og vi kan putte mad i munden).

Tilbage til linea alba, som har den egenskab, at den kan give sig på tværs. Når du bliver gravid, er denne egenskab aldeles nødvendig – der skal være plads til din baby. Derfor giver linea alba sig i bredden. Mavemusklerne, som hæfter der, glider med ud til siden – og vupti! Så er der plads til baby!

Efter fødslen går der 4-10 uger, hvor linea alba trækker sig sammen – og trækker mavemusklerne med sig ind til midten. For manges vedkommende. Og så er der den andel som oplever, at maven ikke trækker sig sammen. Man ser stadig gravid ud.

Hvad gør man så?

En logisk strategi, når man oplever at have en udbulende og svag mave, er at træne den. Er kroppen svag, skal den belastes, for som reaktion på belastningen, at tilpasse sig ved at blive stærkere. Ved rectus diastase er det ikke alene det, der skal til – og faktisk skal man slet ikke træne mavemusklerne med de øvelser, vi kender – maverulninger, planke, skrå maverulninger. Giver det mening? Vi har vores overbelastede, udstrakte linea alba – skal den nu modstå trækket fra ekstra arbejde fra mavemusklerne?

Nej.

Linea alba skal aflastes. Når det sker, opnår man en naturlig sammentrækning, og når linea alba trækker sig sammen trækkes mavemusklerne med.

Midtlinjen skal gøres til en velovervejet ”belastningsdoseret” zone – som betyder, at den belastning vi lægger på linea alba ikke er større end den kan holde til. Udover dette skal hele kroppen afbalanceres.

Sådan arbejder du med at samle din rectus diastase

Babyen i maven har været en stressfaktor, som har presset på linea alba indefra. Nu er baby ude, men der er så flere vedligeholdende faktorer, som stadig påvirker linea alba:

  • Hvis du har stramme brystmuskler, skal de arbejdes længere og gøres mere smidige. Stramme brystmuskler er faktisk med til at trække i linea alba, når du bruger dine arme.
  • Har du en holdning, hvor din brystkasse er skudt frem (hvis dit brystbens spids er længere fremme end dit kønsben), og bækkenet trukket ind under dig, som en hund med halen imellem benene, så vil midtlinjen blive strakt i længderetningen – og din holdning skal korrigeres. Prøv bare at holde én finger på kønsbenet og én på brystbensspidsen og se, hvad der sker med afstanden imellem de to punkter, når du henholdsvis skyder bækkenet ind under dig eller stritter helt vildt med numsen.
  • Har du en stram hoftebøjer (den sidder inde i maven på forsiden af rygsøjlen), skal den løsnes for, at den ikke presser på midtlinjen indefra og så videre og så videre.

Der er mange faktorer, der spiller ind – og derfor skal kroppen både smidiggøres og stabiliseres, så de bevægelser, du laver, ikke trækker og strækker i vævet.

Og det sker ikke ved kun at lave nogle enkelte gentagelser, hvor man trækker maven ind og slipper igen!

Du skal arbejde med hele kroppen
Du skal arbejde med måden du står, går, sidder, løfter, bærer, kommer ud af din seng og så videre.

Over tid får du skabt optimale forhold for din midtlinje, og vævet vil samle sig igen.

Nyttig viden! Hvordan kommer jeg så videre herfra?

På vores hold for rectus diastase træner vi relevant og effektivt. Det vil sige, at vi arbejder med øvelser som understøtter, at linea alba trækker sig sammen. Vi arbejder med stræk for hele kroppen – for en smidig og stabil krop er også nødvendig for, at mavemusklerne trækkes sammen – og vi arbejder meget fokuseret med, hvordan du i din hverdag, hele tiden, kan ændre selv små ting, som har enorm understøttende betydning for dit projekt.

Vi har:

Rectus Diastase 12 x 90 minutter, hvor du bliver introduceret til konceptet og får nye øvelser, stræk og hverdagsbevægelser, som du nok ikke anede var SÅ vigtige for samlingen af mavemusklerne.

Rectus Diastase Fortsætter, 10 x 75 minutter, hvor vi arbejder videre med øvelserne og bevægelserne.

Rectus Diastase Intensiv, 4 x 90 minutter, hvor du bliver introduceret til principperne og teorien bag, hvordan du skal arbejde med at samle mavemusklerne.

Læs mere om de forskellige hold og book din plads på et hold

Bonus info

Kvinder, der har været gravide, er absolut ikke de eneste, der kan have en rectus diastase. Mænd med ølmave (hvor dét indeni maven presser ud på linea alba), børn og babyer, der for eksempel hoster meget (hvor musklernes træk i linea alba overstiger linea albas styrke), topatleter (som træner deres mavemuskler så meget, at mavemusklerne bliver stærkere end det anker (linea alba), som de trækker i), kan også have en rectus diastase.

Har du spørgsmål, er du altid velkommen til at kontakte os i klinikken.

2019-05-02T14:19:34+01:00

Ved at bruge hjemmesiden accepterer du brugen af cookies mere information

Cookie indstillingerne på denne hjemmeside er aktiveret for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden uden at ændre dine cookie indstillinger eller du klikker Accepter herunder, betragtes dette som din accept

Du kan læse mere om Bjørengklinik datapolitik Her

Luk

Go Down