Pilates for gravide

GravidPilates

Pilates for gravide er træning for gravide i alle terminsuger.

I undervisningen har vi blandt andet fokus på stabilitets-, styrke- og balancetræning, og du blive sat grundigt ind i træningsprincipperne, så du lærer at udføre øvelserne korrekt. Du får:

  • En smidig, stærk og stabil gravidkrop – der er klar til barslen
  • Øvelser der forebygger bækkensmerter og bækkenløsning
  • Et lille og trygt træningsfællesskab

Vi træner på små hold med kun fem elever i hyggelige omgivelser i hjertet af Aarhus C.

Vores STOTT-uddannede pilatesinstruktører har alle en sundhedsfaglig baggrund som fysioterapeut eller sygeplejerske, hvilket giver dem et indgående kendskab til den gravide krop.

Mærk og styrk dig selv og din gravide krop og kom ind i en god træningsrutine, før du bliver mor.

Fordele ved at træne under din graviditet

Der er mange fordele ved at træne under din graviditet. 

Pilates for gravide kan forebygge og afhjælpe graviditetsrelaterede gener som smerter i bækken, ryg og skuldre samt væskeophobning i kroppen.

At træne giver desuden bedre fordøjelse, øger blodcirkulationen i kroppen og bedrer din bækkenbundsfunktion, så du kan holde på vandet både under og efter din graviditet. 

Ved at træne de første tre måneder af graviditeten, optimeres ernæringsforholdene for babyen i maven. Ved at træne de efterfølgende seks måneder af graviditeten forberedes kroppen optimalt til fødslen.

Din baby nyder godt af den ekstra iltrige blodstrøm, og du får en stærk krop, der er klar til at møde alle de udfordringer, moderskabet vil give, og som kan gøre det lettere for dig at komme dig fysisk efter fødslen.

Find dit hold her

Vi tilbyder træning for gravide flere dage om ugen – både formiddag og eftermiddag. Find dit hold her:

GravidPilates - formiddag

Et kort træningsforløb for dig, der er gået på barsel og gerne vil gøre noget godt for din højgravide krop inden fødslen.

GravidPilates - eftermiddag

Træning for gravide i alle terminsuger. Kom ind i en god træningsrutine og forebyg graviditetsrelaterede gener med pilates.

FødselsKlar

Formiddagshold ved jordemoder Nanna for dig, der gerne vil forberede din krop til fødslen med åndedræts- og afspændingsøvelser.

Praktiske oplysninger

Små hold med fem elever

Vi træner på små hold med kun fem elever, hvilket giver din instruktør mulighed for at tilpasse træningen efter dine behov, samt at korrigere alle detaljer, så du får mest muligt ud af træningen.

Sundhedsfagligt uddannede instruktører

Alle vores STOTT-uddannede pilatesinstruktører har en sundhedsfaglig baggrund som fysioterapeut eller sygeplejerske, hvilket giver dem et indgående kendskab til den gravide krop. Samtidig sparer de med klinikkens jordemoder ved behov.

Tilskud fra “danmark”

Det er muligt at få tilskud til holdtræning fra “danmark”, hvis din instruktør er fysioterapeut og du har en henvisning fra egen læge til holdtræning. Oplys, når du booker din plads, at du har en henvisning til holdtræning.

Ofte stillede spørgsmål

Det er ofte de samme spørgsmål, der går igen, når vi får henvendelser fra gravide, som er interesserede i holdtræning. Vi har samlet nogle af dem her: 

Du kan melde dig til GravidPilates fra du har en positiv graviditetstest og helt frem til din termin.

Alle vores GravidPilates-hold er begynderhold, som ikke kræver, at du har dyrket pilates før. Vi gennemgår pilatesprincipperne grundigt og instruerer dig i alle øvelser, så du lærer at udføre dem rigtigt.

Vi træner på små hold med kun fem elever, hvilket giver din instruktør mulighed for at tilpasse træningen efter dine behov, samt at korrigere alle detaljer, så vi sikrer os, at øvelserne bliver udført korrekt.

I princippet ja, men kun hvis din mave ikke spidser til i midten. Det er nemlig et tegn på, at midtlinjens bindevæv bliver stresset for meget.

Ja, det må du. Du må træne lige, til du føder. Du skal dog være forberedt på at drosle ned, da din krop arbejder intenst i forvejen. Så længe det føles godt at træne, skal du bare gøre det.

Øvrige tilbud i klinikken

Vi er specialiserede i at behandle gravide, og vi har flere tilbud til dig, som er gravid:

Jordemoder

Jordemoder Nanna tilbyder blandt andet jordemoderkonsultationer, akupunktur mod kvalme, halsbrand, hovedpine og hævelser, fødselsmodning og ammeforberedelse. Læs mere om hendes tilbud her.

Gravidbehandling

Fysioterapeutisk behandling til gravide med bækken- og underlivssmerter, rygsmerter, hovedpine, vand i kroppen og andre graviditetsrelaterede gener, der belaster dig i din hverdag.

Gravidmassage

Vi tilbyder flere forskellige former for massage til dig, der er gravid. Du kan både bestille tid til gravidmassage, rebozomassage og oxytocinmassage, hvis du har smerter i kroppen eller trænger til afslapning.

Øvelser der styrker din gravide krop

Under graviditeten sker der mange forandringer i kroppen. Skønt kvindekroppen er designet til graviditeten, kan man opleve gener som følge af den forøgede vægt, det ændrede hormonspejl og den forandrede kropsholdning.

Vi har samlet nogle gode øvelser, som langt de fleste gravide vil have gavn af.

Du kan få inspiration til, hvordan du står, kommer ind og ud af sengen mens du forebygger adskilte mavemuskler (rectus diastase) efter graviditeten, og hvordan du samler op.

Der er øvelser, som styrker kroppen, andre som aflaster og strækker samt bevægelser, som hjælper med at drænere væske væk fra benene. Øvelserne kan med fordel laves hver dag.

Gode råd til dig, der er gravid

Bækkenet er løsere under en graviditet på grund af alle graviditets-hormonerne, der er frigivet. Derfor skal du øge din opmærksomhed på dine bevægelser, så de bliver nærende og opstøttende. Har du smerter i dit bækken, kan du reducere dem ved at:

  • Stå med lige meget vægt på begge ben
  • Sidde med benene parallelle – altså IKKE med benene krydsede
  • Holde kønsben, næse og tæer mest muligt i samme retning. Så undgår du vrid i bækkenet
  • Sove med en pude mellem benene
  • Aktivere bækkenbund og mavemuskler og vende sig om i sengen i ét stykke
  • Bruge et silke- eller glidelagen, som lægges dobbelt i sengen – så glider du lettere rundt, når du skal vende dig

Døjer du med hævelser/ødem, kan du prøve at lægge dig med benene over bækkenniveau og vippe med dine fødder – dette hjælper med at pumpe vandet tilbage i dit kredsløb. Tag i svømmehallen og gå i vandet. Da vil vandsøjletrykket presse ødemet væk.

Og husk: Tag den med ro! Graviditeten er en helt særlig tilstand, som kvindekroppen er bygget til. Men vær opmærksom på, at du ikke fortsætter i samme tempo, som før du blev gravid.

Babys liv i maven

Når du bevæger dig, stimulerer du også babys udvikling i maven. Balancesansen og muskel- og ledsansen udvikler sig blandt andet, når baby bliver bevæget af mors bevægelser.

Hjertet slår fra uge 9. Baby kan se og høre fra 14. – 18. fosteruge.

Fra uge 24 begynder baby at kunne genkende jeres stemmer. Baby lytter til tarmlyde og hjertet. Den kan høre en konstant susen på grund af blodtilførsel.

Baby reagerer også på kraftigt lys.

Den finder sine hænder, fingre og begynder at sutte fra uge 15. Senere finder den også fødder og navlesnor (når den kan nå).

Fra 6. måned begynder baby at smage på fostervandet, og den kan smage, hvis mor spiser stærk med. 

Når du mærker på maven, kan baby mærke det, hvilket øger oxytocinniveauet og træner muskelledsansen.

Tilskud fra "danmark"

Hvis du er medlem af sygeforsikring “danmark”, kan du få tilskud til fysioterapi, GynObs-fysioterapi og jordemoderydelser i BjørengKlinik. 

Desuden kan du få tilskud til GravidPilates, hvis instruktøren på holdet er fysioterapeut, og du har en henvisning fra egen læge til holdtræning.

Kontakt os

Send os en besked med dit spørgsmål; så kontakter vi dig hurtigst muligt.